söndag 3 mars 2013

På väg - Tillbaka till forskning och skrivande

Efter en intensiv period av undervisning och allehanda möten är jag på väg tillbaka till en period där jag även hinner med att forska och skriva. I projektet Intellektuella i Sverige är det under våren tre prioriterade aktiviteter som ska genomföras: 1) Fler samtal med intellektuella ska genomföras - d.v.s. materialinsamlingen fortsätter. Dags att boka in dessa samtal helt enkelt; 2) Artikel som berör metodologiska problem (litteraturvetare gör oral history) ska skrivas och förhoppningsvis också skickas iväg till tänkt tidskrift innan semestern. Den är igångsatt och ska diskuteras på ett seminarium på SU i veckan som kommer. Här har jag också haft nytta av de diskussioner jag haft med studenterna om metod och metodologi; och 3) Nya ansökningar om forskningsmedel för projektet ska skrivas och skickas in. RJ, första omgången, är inskickad så nu återstår bara att skriva ihop en ny till VR och kanske också hitta några fler stipendium som går att söka.

Även om jag inte hunnit arbeta direkt med projektet på flera veckor, så känner jag att jag flyttat fram positionerna genom det arbete jag gjort inom undervisning och andra projekt jag är involverad i. Jag hyser helt enkelt hopp. Historien om Intellektuella i Sverige 1960-2010 är på väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar