torsdag 9 februari 2012

Från att ge röst till att ta plats



Omslag: Gunnar Falk














Nästan tio år efter att jag disputerade på den svenska rapportboken återvänder jag till de intellektuella. Nu är dock fokus ett annat. I stället för att undersöka praktiken med att ge röst åt de som sas saknar röst i det offentliga samtalet är det själva processen att bli intellektuell och den intellektuella praktiken rent generellt som intresserar mig. När jag i dag tänker på det hela ser jag att jag rört mig från problemet att ge röst till problemet med att ta plats, men att jag också vidgat perspektivet till att omfatta det offentliga samtalets villkor och utseende och att jag därmed plockar upp den tråd till fortsatt diskussion av det offentliga samtalet som jag lyfte i avhandlingens avslutande kapitel (Olsson 2004).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar