fredag 17 februari 2012

De lokala intellektuella - rummets betydelse

Under en resa till Göteborg, där jag ledde ett samtal om feminismen i det liberala samhället (ABF 14/2), funderade jag en del på detta med lokala intellektuella. Jag tänker då mer specifikt på intellektuella som fyller en slags total funktion i ett mer geografiskt avgränsat rum, och som på det viset avskiljer sig från den lokala funktion Foucault ger sin specifike intellektuelle.Det är intellektuella som likt Sartres idealtypiske totale intellektuell, tar ställningen för folket i en viss lokal kontext, för sanning, rättvisa och grundläggande humanistiska värden. Göteborg har sina, liksom Malmö, Kiruna, Vingåker. Jag tror det är dags att problematisera och diskutera det offentliga rummets olika platser. Nu måste jag bara hitta ett sätt att föra in det i projektet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar