fredag 2 mars 2012

Att bygga forskarnätverk och upprätta datapubliceringsplan

Det rör på sig, och även om det går långsamt går det onekligen framåt.
Under den senaste veckan har jag haft värdefulla möten med olika forskare och konstaterat att 1) Nu ska vi upprätta ett formellt forskarnätverk kring oral history i Sverige, samt 2) Projekt och forskningsansökningarna kräver att jag upprättar en datapubliceringsplan.
Att skapa ett mer etablerat forskarnätverk kräver lite arbete och även pengar, så nu har jag börjat skissa på en forskningsinitieringsansökan och ta kontakt med forskare som kan vara intresserade av samverkan. Vi tänker oss en första träff våren 2013. (Är du intresserad av att medverka, kontakta mig!)
Att upprätta en datapubliceringsplan är något helt annat. Som det står på VR:s webbplats: "Syftet är att säkerställa framtida återanvändning av forskningsdata för andra än de som medverkar i projektet. Detta innebär att forskningsdata inom skälig tid bör publiceras och göras tillgängliga genom relevanta nationella och/eller internationella datasamordningsorganisationer."
Eftersom en viktig del av oral history är tillgängliggörandet av materialet, dvs intervjuerna, så hade jag redan börjat fundera på hur kontrakten mellan mig som forskare och övriga medverkande i projektet skulle se ut, så att de kan baseras både på öppenhet, open access ,och grundläggande forskningsetiska principer som rör respekt för medverkande, respekt för forskningsmateriel etc. Med kravet på datapubliceringsplanen aktualiserades inte bara detta med hur intervjumaterialet ska arkiveras och publiceras rent generellt, utan nu gäller det också att ta ställning till uttalat tekniska frågor. Exempelvis vill VR veta vilka dataprogram som används, så att materialet lagras på ett sådant vis att framtida forskning kan ta del av det. Det tål att funderas på och undersökas vidare, men jag hoppas att min webbplats kan fungera ungefär som Center for Oral History and Digital Storytelling vid Concordia University, Montreal: http://storytelling.concordia.ca/oralhistory/.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar