måndag 22 oktober 2012

Att kalla eller inte kalla sig intellektuell

Vem kallar sig intellektuell och varför?Vad är skillnaden mellan att bli tillskriven epitetet intellektuell och att själv välja det? Har det överhuvudtaget någon betydelse ? Det är några av de frågor som jag har börjat fundera mer kring efter att jag inlett mitt samtalande med individer som jag av olika skäl identifierar som intellektuella i Sverige, men som på olika vis gör motstånd mot eller i alla fall inte använder beteckningen intellektuell om sig själva.
Jag menar att detta till synes banala, vardagliga bruket av epitet påverkar bilden av intellektuella i Sverige på två vis: För det första influerar det hur enskilda individer som verkar som intellektuella uppfattas i sin samtid och även i historieskrivningen och för det andra påverkar det därigenom också den sammantagna bilden av intellektuella i Sverige: vilka som är intellektuella och hur en intellektuell ska/bör agera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar