onsdag 12 september 2012

Mötets centrala plats i oral history

Medan jag tar kontakt och förbereder mig på att inleda de första samtalen bläddrar jag också igenom några av de böcker kring oral history jag har i min bokhylla. Vad innebär det egentligen att arbeta med oral history? Vad skiljer det från mer traditionella etnografiska forskningsintervjuer?
En viktigt skillnad rör själva processen där historien växer fram och betoningen av mötet mellan den som så att säga samlar in historien och den som berättar historien. Det är i mötet och i samtalet mellan människor som historien växer fram. Därför kommer också inte bara innehållet i samtalen att skifta, utan också formerna för samtalen beroende på vilka som deltar. Oral history är baserat på möten mellan människor. Att låta det synas och höras är en grundbult i det sätt jag använder metoden på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar