fredag 31 augusti 2012

Brev till de intellektuella - att inleda ett samtal

Snart är tärningen kastad på allvar. Utkastet till brevet som utgör inledningen till de samtal med olika intellektuella jag hoppas kunna föra under de närmaste åren är färdigt. Nu ska det gro till sig i helgen och läsas av ovärderliga vänner innan det putsas färdigt och skeppas iväg. Jag längtar.

"Mitt namn är Annika Olsson.
Jag har precis påbörjat ett forskningsprojekt där jag skriver de intellektuellas historia i Sverige 1960-2010 med utgångspunkt i de intellektuellas egna berättelser (oral history), och jag skulle mycket gärna vilja träffa dig för ett samtal kring vad det innebär att vara intellektuell i Sverige.
Alla dina tankar kring detta ämne intresserar mig, men studien är uppbyggd kring fem centrala frågor som jag tänker mig är fundamentala: Vad är en intellektuell, vem kan vara intellektuell, vad gör en intellektuell, hur gör en intellektuell och var agerar en intellektuell?
Jag hoppas du har möjlighet och lust att medverka."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar